.

fredag 31 juli 2015

Nytt inköp, Tesla

Ja Ni läste rätt. Den defensiva utdelningsinvesteraren har gjort ett inköp i elbilstillverkaren Tesla. Jag köpte dock bara en aktie (260 dollar) och kommer enbart att tanka på med enstaka aktier då och då om allt känns rätt.


Under de senaste månaderna har jag dagligen läst om Tesla och dess konkurrenter. Det börjar ploppa upp en hel del nya elbilstillverkare i Silicon Valley och min magkänsla är att marknaden kommer att explodera om några år. Antagligen kommer bara ett eller två bolag stå som vinnare, de stora biltillverkarna såsom GM, BMW, Ford m.m.. har ett stort försprång p.g.a deras finansiella muskler och storlek. Därför blir det svårt för nystartade bolag (inkl Tesla) att ta sig in och bli dominerande på marknaden. För övrigt så kan man ju alltid undra om/när Apple kommer ge sig in i bilbranschen?






Anledningar till att jag har köpt aktier i Tesla är:

Dom har i dag den överlägset bästa och snyggaste elbilen på marknaden

Deras affärsidé med bland annat gratis laddnät är fenomenal

Jag gillar idèn med elbilar och tror att det är framtiden

Bolaget planerar att lansera en billigare modell 2018 som även "vanliga" personer har råd med



Just sista punkten känns riktigt spännande, lyckas Tesla sälja en snygg elbil med lång räckvidd till sina konsumenter under 300 000 kr blir det intressant... Dock beror det också som sagt var på vad konkurrenterna hittar på under de närmsta åren...


Äger Ni några aktier i Tesla?


Mvh
Ekonomisk Trygghet


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag drömmer verkligen om den här bilen. För tillfället har jag en Mazda 6. Jag är inte emot den här bilen. Men jag är trött på bensinmotorn. Självklart vill jag ha en elbil, och jag skulle gärna bli ägare till den här bilen. För tillfället är min bil på reparationsprocessen, nu måste jag byta pads till nya, jag hittade inget dåligt alternativ här https://www.reservdelar24.se/ i denna butik, bästa i min förståelse. Som en tjej var det lätt för mig att räkna ut hur man hitta de nödvändiga detaljerna. Jag hoppas snart ska jag bli av med den här bilen. Eftersom jag är trött på att reparera den. Om jag har en elbil blir det mycket lättare för mig att använda den varje dag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!