.

onsdag 29 april 2015

Utdelning ICA och portföljens utdelningstillväxt April

I morse såg jag att utdelningen från ICA kommit in på kontot. 9,50 kr per aktie blev det, kan vi hoppas på över 10 kr nästa år?

ICA presterade bra under 2014 och det ska bli spännande att se hur dom tacklar onlinehandel, försäkringar, konkurrensen m.m framöver.




Portföljens utdelningstillväxt i April 2015

Jämfört med föregående år ökade portföljens utdelningar med +50,7% i April månad. Det är kul att se sådana här siffror och det sporrar mig till att behålla min strategi oavsett börsklimat dvs köp och behåll.



Ränta-på-ränta-effekten är väldigt effektiv i det långa loppet, därför funderar jag på att köpa ett amerikanskt bolag som delar ut 4 gånger per år till min son (han är ca 1,5 år gammal) Några tips på bolag som Ni tror fortsätter dela ut pengar i sisådär 50 - 60 år framåt i tiden? ;)

I Maj månad vankas det utdelningar från H&M och P&G.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Halle sa...

Wal-Mart
Dom har en bra defensiv affärsidé, delar ut 4ggr per år. Tyvärr lite lite för tillfället. Inte allt för högt värderade heller, men lite i överkant.

Kampen mot index sa...

Spännande, jag har en son på drygt 1 månad hemma som jag också planerar ett långsiktigt sparande till.

john sa...

@Halle
Ja Walmart kanske vore ett bra alternativ, jag äger själv bolaget i min portfölj. Att komma in på runt 70 dollar vore kanon.

@Kampen mot index
Det är kul att investera till barnet så länge man gör det med aktsamhet. Vi sätter i dagsläget undan 600 kr per månad. Sambon sätter undan 300 kr på ett sparkonto, de resterande 300 investerar/förvaltar jag. I dagsläget innehåller portföljen Avanza Zero och Industrivärden och ca 15% likvida medel. Lite drygt 1000 kr i avkastning på ca ett år än så länge är inte fy skam =) Dock kommer det säkert svänga en hel del under hans uppväxt.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Aktiebubblaren sa...

Hur ser du på risken för utdelning när c-aktierna konverteras till stamaktier 2016? Har funderat mycket på detta, men vet inte riktigt om det är en risk eller om Ica klara av lika stor utdelning därefter.

Se >> http://www.icagruppen.se/investerare/aktien/aktien/

Rikedom sa...

På den amerikanska marknaden kan jag rekommendera Coca Cola (som jag har i min aktieportfölj). Jag funderar på, som så många andra, om jag ska investera i Walmart i framtiden. Båda bolagen har kvartalsvisa utdelningar vilket skulle passa ditt barns portfölj. Lycka till och återkom gärna med dina tankar och investeringar. /Rikedom

john sa...

@Aktiebubblaren

Det där hade jag missat helt, tack för informationen! Det låter ju inte så trevligt med en så pass stor utspädning som det blir, kanske får vi mer information om detta från ICA senare i år?

@
Ja det kommer antagligen bli någon av de stora dividend champions jag investerar i till min son (stora stabila utdelare) Tack så mycket jag lovar att uppdatera om det blir något köp framöver =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!