.

tisdag 28 oktober 2014

Avanzas Courtage på 1 krona är bra!

Det är många bloggare som har skrivit om detta tidigare så de flesta vet säkert redan om det men iaf, Avanza kommer framöver erbjuda ett courtage på endast 1 KRONA om man gör en affär som inte överstiger 400 kr. Allt däröver kommer att kosta 0,25% av summan man investerar.


Detta nya tilltag från Avanza passar i dagsläget perfekt för mig. Jag är en sådan person som har svårt att hålla i pengarna när det kommer till aktieinvesteringar, jag har med andra ord svårt för att ligga utanför marknaden.

Min strategi är en s k buy-and-hold vilket innebär att jag köper aktier när en viss summa är uppnådd (min 7000 kr) därefter behåller jag aktierna så länge det fundamentala ser bra ut och så länge utdelningar trillar in på kontot.

Eftersom jag nästan aldrig säljer aktier innebär det att jag måste tillsätta eget kapital varje månad, i dagsläget blir det bara några hundralappar varje månad så Ni förstår att det tar väldigt lång tid innan jag kommer upp i 7000 kr som tidigare har varit min lägsta gräns.

Nu öppnar sig nya möjligheter och jag behöver inte känna någon press att komma upp i 7 000 kr innan en investering görs. Dessutom kan jag återinvestera utdelningarna tidigare vilket snabbar upp ränta-på-ränta effekten något.

Mvh
Ekonomisk Trygghet


6 kommentarer:

Anonym sa...

Japp känns bra.. Lade order på Ratos, Latour, Mekonomen och Getinge nyss.. Alla på runt 500 kr.. Enkelt att bredda portföljen och göra månadsvisa inköp nu.. Tråkigt är dock att de smyghöjde courtaget för kanadensiska aktier med 10cad rätt så jäkla dyrt där nu..

Anonym sa...

I envy you Swedes!! Nordnet charges me a minimum of 70 SEK or 0.15% for Finnish stocks and a minimum of 100 SEK or 0.18% for Nordic stocks.

Anonym sa...

Men då måste ni handla på vanlig depå eller
Ej isk eller kf?

john sa...

@anonym 1
Jaså dom höjde courtaget på CAD, det var ingen dålig höjning!

@Anonym 3
Jo det är samma priser dvs 1 krona även får ISK och KF om jag har förstått det rätt.

En annan sak som är bra med detta är att dom som vill prova på lite mer frekvent handel/dagshandel kan göra detta med en liten summa pengar.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Small
Med courtageklass Small handlar du aktier för endast 39 kr per order upp till 26 000 kr. För affärer över 26 000 kr betalar du istället ett rörligt courtage på 0,15 %. Den här courtageklassen passar dig som handlar mest i små poster.

Anonym sa...

Mini
Med courtageklass Mini handlar du aktier för endast 1 kr per order upp till 400 kr. För affärer över 400 kr betalar du istället ett rörligt courtage på 0,25 %. Den här courtageklassen är bäst för dig som gör riktigt små affärer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!