.

onsdag 25 juni 2014

Lön, hur lägger Ni upp det?

Idag kom lönen in på kontot och jag satte mig som vanligt ner vid datorn och betalade alla räkningar, förde över pengar, räknade m.m...

Jag brukar lägga upp det som så att jag skriver ner inkomsten i ett dokument sen drar jag av vissa återkommande kostnader/utgifter:

Räkningar/Bolån
Mat
Bensin
Sparande

När alla dessa kostnader är dragna har jag  en klumpsumma kvar som skall räcka till övrigt, den summan ligger oftast på ca 4000 - 5000 kr och det brukar räcka. Beroende på hur stor lön och hur många räkningar som dimper ner i brevlådan varierar mitt sparande ganska så mycket från månad till månad.

Detta är egentligen de enda kostnaderna jag tar med i min månadsbudget. Jag vet att en del personer och framförallt ekonomibloggare tar det ett steg längre dvs lägger in nöje, kläder, spontanköp osv...



Hur brukar Ni läsare lägga upp det den dagen lönen kommer in på kontot?



3 kommentarer:

Anonym sa...

Har ett kalkylark där jag har inkomst, fasta utgifter, fyller i el, tele och kreditkortet och får då ut exakt hur mycket jag kan spara den månaden. För den 25:e över den summan (lämnar ca 500 kr) till sparkonto (jämna tusenlappar).

C.M.J sa...

Jag kan varmt rekommendera smartbudget (http://www.smartbudget.se) där skapar du din budget för hela året och alla återkommande utgifter du har, sparande, inkomster etc.

Du kopplar även ihop sidan med din bank och kan nästintill automatiskt föra in alla transaktioner från ditt konto och på så sätt följa upp kontinuerligt under månaden och efter månaden med hur du ligger till.

Det lättaste och mest användarvänliga programmet jag hittills använt. Fungerar även utmärkt via telefon, ipad för daglig kontroll och inläsning av transaktioner.

- cmj
Trading the OMX

Anonym sa...

Hej
Jag betalar räkningarna för aktuell månad, låter ca 6000 finnas kvar på mitt och min frus konto. Resten går till sparande av diverse slag.
/O

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!