.

lördag 27 april 2013

Utdelningar från Ratos tidigare än väntat

Jag hade fått för mig att utdelningarna i Ratos skulle betalas ut i Maj månad, men i morse när jag loggade in på depån såg jag till min förvåning att pengarna redan kommit in. Om jag varit lite mer uppmärksam så gick detta att läsa i bolagets årsstämma.


Ratos betalade ut 3 kr per aktie. Detta ger mig en direktavkastning på 3% eftersom mitt GAV är 99,75 kr. Jag har för mig det var nån gång förra året aktien rasade rejält och  mitt som jag trodde låga GAV förvandlades plötsligt till ett högt GAV =)

Å andra sidan får jag ut 3% i avkastning pga utdelningen. Detta innebär att investeringen i nuläget inte minskar i värde och förhoppningsvis kan Ratos behålla eller t om höja utdelningen nästa år.

Om direktavkastningen endast legat på 1,5 - 2.0%  hade det antagligen blivit en försäljning. Då kan man lika gärna ha pengarna på ett sparkonto. Efter en snabb titt på compricer ser jag att den bästa räntan på ett sparkonto med fria uttag ligger på 2,70% (ingen bindningstid)

Då får man dock ta med i beräkningarna att man även måste betala 30% skatt på räntan.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

2 kommentarer:

Booban sa...

Jag la upp en lista över mina utdelningar och datumen på min blogg. Jag märkte att websidorna oftast är inte uppaterade med utdelningsdatum på de flesta företag. Inte lätt att ha koll alltså.

Kalle Kr sa...

Lika väl på banken, det innebär att din syn på ratos aktien är negativ/neutral o inte kommer generera någon tillväxt under kommande år? Skulle nog letat upp något annat OM ja hade den synen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!