.

onsdag 26 september 2012

Löning, amortering, aktier m.m....

Ja igår kom lönen in på kontot och vi med att lägga all vår fokus på amortering vilket innebär att jag inte har möjlighet att lägga undan pengar till aktier, men som sagt så har jag som mål att köpa in mig i ett bolag till innan nyår.

Jag förstår nu folk som säger att "det spelar ingen roll om man amorterar, det gör ju knappt någon skillnad ändå" T ex så så tänkte vi denna månad göra en extraamortering på 13 000 kr. Det sänker (vid oförändrad ränta) vår månadskostnad med 50 kr....

 Vi försöker dock tänka längre än så. Bland annat så är det bra att amortera nu eftersom räntorna antagligen kommer stiga i framtiden och då kan det vara bra att vara förberedd. En annan sak som är bra med amortering är att vid en försäljning av sin villa/bostadsrätt får man mer pengar tillbaka i fickan. Så det gälller som sagt att tänka långsiktigt och inte leva månad till månad som många verkar göra.

Igår släppte Nothland Resources en verksamhetsrapport och här är några av nyheterna:

Tidsplanen för Kaunisvaaraprojektet ligger fast. Produktionsstart är planerad till november 2012 och första utskeppning i början av första kvartalet 2013.

Den svenska regeringen kommer att finansiera förbättringar av Malmbanan samt av vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara.

Northland har blivit tilldelade de fyra önskade tågtiderna på Malmbanan. Dessa är tillgängliga från och med den 8 december 2012.



Jag hoppas verkligen uppstarten av gruvan går smidigt och att bolaget håller tidsplanen. Det är bara ca 1 månad kvar till November så det enda man kan göra är att vänta och se.

Mvh
Ekonomisk Trygghet


2 kommentarer:

Booban sa...

Inget fel att amotera men man måste väl jämföra det med alternativ.

Om du kan tjäna högre avkastning på aktier än din ränta på ditt bolån är det väl bättre att investera pengarna. Skulle ränta höjs om några år är det bara att sälja dina aktier.

Folk har fått ner sin bolån ränta till under 3% nu. GCC capital och andra finansiella banker ger en spar ränta på 2,90%. Det är knappt värt att amotera.

john sa...

@Booban

Ja om jag hade bott ensam så hade jag antagligen amorterat lite mindre och satsat mer på aktier som även är ett stort fritidsintresse. Det blir dock svårt att övertala sambon till detta.

Det går inte att komma ifrån riskerna med aktier och OM något skulle gå fel så tror jag det blir lite dålig stämning här hemma =)

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!