.

onsdag 22 februari 2012

Sälja av lite högriskare

Snart är det löning (på Fredag) vilket alltid är efterlängtat, dock blir det nog inga pengar över till aktiersparande denna månad.

Men för att omfördela och förvalta mina pengar på ett lite bättre sätt så har jag tänkt att börja sälja av några högriskaktier som jag har haft länge. Dessa aktier köpte jag mest på prov och det är verkligen inga stora summor det handlar om men det kan vara gött att få in LITE likvida medel på aktiekontot varje månad. Aktierna det handar om är:

Starbreeze
Botnia Exploration
Petro Grand

Om jag inte minns fel så kommer Starbreeze snart att släppa ett nytt Tv-spel så jag får nog vänta lite med den försäljningen. De övriga aktierna har stått och stampat ett bra tag nu så dessa kommer jag att göra mig av med under veckan.

På tal om Botnia Exploration, för nåt/några år sedan hade aktien ökat med +150%, nu tror jag att jag ligger back ca -30-40%. Med facit i hand så skulle jag sålt på toppen men det är lätt att vara efterklok =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar din blogg...

Men får man ha lite synpunkter på hur du agerar med dina placeringar?

Jag tycker du säljer och köper alldeles för mycket.

Satsa på att köpa OCH BEHÅLLA istället.

Behåll det du köpt (om det inte är rena missar) Utdelningarna tickar på och det kvittar om aktiekursen går ner ibland, den går strax upp igen. Det kostar bara courtage att köpa och sälja...

Du kan inte tima upp och nedgångar. Ingen kan det i längden.

Läsa gärna PH Börjessons böcker eller Schildfats om du inte redan gjort det...

Järnvargen sa...

Att du gör så mycket köp och sälj är ett tecken på att du bör läsa på mer om bolagen.

Add du inte ens vet vad Starbreeze ska släppa trots att hela deras framtid hänger på att spelet är framgångsrikt är ytterligare ett tecken på detta ;-)

Mitt råd är att du surfar på Youtube kollar kommentarerna om Syndicate trailern och bedömmer om det blir framgångsrikt. Verkar det bra så kan du behålla aktierna men annars bör du sälja medans alla andra sitter och tänker som du gör just nu ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=EotgLHqOkfs

john sa...

#Anonym

Givetvis får du ha synpunkter, det är en av anledningarna till att jag har bloggen.

Jo jag har hållt på med utdelningsinvestering i några år nu och tycker det är en bra och enkel strategi, men efter den senaste börsnedgången så har jag börjat tänka om lite och försökt hitta en simpel strategi som ger mig möjlighet att gå ur marknaden vid stora nedgångar.

Skulle t ex en oljebristen i världen bli mer påträngande kan det bli en nedgång på börsen i flera år, då vill jag kunna gå ur börsen för att på så sätt minimera förlusterna/använda pengarna till annat. Därför har jag nu börjat gå över långsamt till MA50/MA200 med Avanza Zero som Instrument.

#Järnvargen

Börsvärdet på mina Staarbreezeaktier är i dagsläget 104 kronor, det är nog en av anledningarna till att jag inte varit så engagerad i deras nysläpp =), jag borde väl inte tänka så egentligen men som sagt det är en väldigt liten summa det handlar om.

Jag har sett trailern några gånger innan, verkar vara ett ganska "mediokert" spel i mina ögon men vi får hoppas på det bästa.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!